Od produktů ke službám: Proměny v komodifikaci počítačových her a ve vztazích mezi hráči a vývojáři
Přednášející: Mgr. Jan Švelch, Ph.D.
Fakulta sociálních věd UK
Počítačové hry se jako komerční odvětví vyvinuly od produktů po vzoru hraček ve služby, které si nárokují dlouhodobou pozornost uživatelů. V návaznosti se proměnila i povaha vztahu mezi vývojáři a hráči. Uživatelé se stali terčem sledování a průběžné monetizace. Kvůli dostupnosti dat o hráčském chování se zároveň mění i samotný proces tvorby her, který využívá poznatky o tom, jak hráči tráví čas ve hrách a za které mikrotranskace a virtuální předměty utrácejí reálné peníze. Tato přednáška přinese kritickou reflexi měnící se povahy počítačových her a s tím spojených dopadů na hráče, kteří mají jen omezené možnosti se bránit sledování a kontrole ze strany herních společností.
Mgr. Jan Švelch, Ph.D.
Jan Švelch, Ph.D. je vědecký pracovník na IKSŽ FSV UK. Ve svém výzkumu se věnuje průmyslu počítačových her a tématům, jako jsou průmyslová reflexivita nebo monetizace, ale také analogovým hrám. Publikoval v impaktovaných mezinárodních časopisech jako New Media & Society, Media, Culture & Society, Games and Culture nebo Convergence. V roce 2021 spoluedtioval knihu Game Production Studies, kterou vydalo nakladatelství Amsterdam University Press. V současnosti (2024 až 2027) vede tým FSV UK v mezinárodním projektu GAME-ER (Horizon Europe) týkající se klastrů v průmyslu počítačových her.