Workshopový blok II
Píšete, natáčíte, přednášíte? Pak jste obsahoví tvůrci – a společně objevíme, jak z toho vytěžit více, aniž byste museli obětovat další hodiny týdně.
Na workshopu si uděláte přehled toho, co už o vědě tvoříte, a najdete způsoby, jak svůj obsah chytře využít. Ukážu vám konkrétní postupy, jak jednou vytvořený obsah dostat k více lidem a jak si můžete postupně vybudovat respektované jméno u publika.
Probereme i obsahové newslettery. Proč? Protože venku už frčí, u nás se probouzejí – takže není na co čekat.
Odnesete si praktický plán a konkrétní nástroje pro chytřejší práci s obsahem. Cílem není dělat věci navíc, ale získat díky vaší současné práci větší dopad.
Martin založil Češtinu 2.0, on-line slovník nových a slangových slov, a napsal bestseller Hacknutá čeština. Točí se okolo obsahových projektů – píše Newslettery.cz, měsíční newsletter o tom, jak psát dobré obsahové newslettery a jak o psaní přemýšlet. Pro Forendors natáčí Tvůrcast, podcast pro obsahové tvůrce, kolem kterého vznikla i komunita tvůrců. S manželkou Alicí a jejich dětmi piplají rodinné deskovkářství 4 Kavky. Učí firmy i jednotlivce, jak psát stručně, jasně, srozumitelně.
Odkazy: www.newslettery.cz, www.tvurcast.cz, www.cestina20.cz, www.4kavky.cz, www.chcifiltr.cz, https://navolnenoze.cz/mem
LinkedIn
Martin Kavka, spisovatel, tvůrce, deskovkář, lektor
Na workshopu se zaměříme na efektivní strategie komunikace vědy na sociálních sítích. Ukážeme si, jak přizpůsobit sdělení různým cílovým skupinám a vytvářet obsah, který zaujme. Během hodiny si rozpracujete svůj první příspěvek, se kterým se můžete později pochlubit na sociálních sítích!
Olga Ryparová je v online světě známá pod projektem Olinium. Olga vystudovala biochemii, ale z vědy přešla na výuku chemie. V době prvního lockdownu začala každý den živě vysílat hodiny chemie na svém YouTube a učit chemii online v kurzech. V posledních letech se zaměřuje také na popularizaci vědy na svých sociálních sítích. Její chemická "okénka" přitáhla tisíce sledujících. Cílem je ukázat, že chemie nám pomáhá pochopit, jak věci kolem nás fungují.
Instagram
Facebook
Podcast Olinium
Olga Ryparová, Olinium, youtuberka výuky chemie
Vytvořte experiment, který nadchne děti i dospělé! Jo, jde to i mimo přírodní vědy! Během workshopu se podíváme na to, jak přistupovat k návrhu interaktivních aktivit a experimentů pro různé věkové skupiny. Prozkoumáme příklady z praxe – povedené i ty méně šťastné – a ukážeme si, jak je možné experimentovat nejen s chemií či fyzikou, ale třeba s historií, jazykem nebo uměním. Tento workshop vám dá inspiraci i praktické návody, jak vymyslet a připravit experimenty, které budou bavit i učit zároveň. Také si ukážeme, jak přiblížit vědu lidem se speciálními potřebami. Trocha námahy navíc za to rozhodně stojí!
Oldřich pracuje v Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR (ÚOCHB) jako popularizátor vědy se čtyřletou zkušeností psaním článků, přípravou a organizací různorodých vědeckých akcí pro veřejnost. Snaží se zpřístupnit vědu všem – od dětí po odborníky – a ukázat, že věda může být nejen srozumitelná, ale i fascinující. Vymýšlí obsah a strukturu akcí a workshopů, řídí týmy nadšených vědců a vědkyň a zajišťuje hladký průběh s důrazem na kreativitu a strukturu. Věří, že věda by neměla vyvolávat zmatek, nýbrž probouzet zvědavost!
LinkedIn
Foto: Tomáš Belloň
Oldřich Hudeček, popularizátor, event manager
Jak vměstnat složité téma do tří minut? Jak se nebát vystoupit na pódiu? Jak najít správný jazyk pro váš výzkum? Jak využívat při prezentaci body language? Nejen na tyhle otázky najdete v tomto worshopu odpovědi.
Eliška je doktorandkou na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Plzni, kde se věnuje vzniku rezistence na imunoterapii u rakovin krve. V roce 2022 se stala first runner up FameLab international a od té doby se věnuje popularizaci vědy skrze různá stand-upová vystoupení, workshopy, mentoring a sdílení vědy na sociálních sítích (Instagram). Na sociálních sítích také sdílí střípky ze života s autoimunitní chorobou a příspěvky o mentálním zdraví.
Eliška Jandová, doktorandka, popularizátorka, stand-uperka, influencerka
S tím workshopem to máte jako když ... si představíme první jízdu v autoškole. Když skončí, můžeme s rozklepanýma rukama, mělkým dýcháním a plnou hlavou pochybností zodpovědně prohlásit jen to, že auto vrčelo a točila se kola. Trochu jsme jeli! Přesto jde o důležitý krok na cestě ke zvládnutým dovednostem řidiče a k ladné bezpečné jízdě ve "vostrým provozu", která bude naplňovat i jiný cíl, než jen "přežít to". Prezentujete výsledky vědecké práce? Spolu se podíváme nejméně na tři důležité pojmy z řemesla vypravěčů použitelné v široké oblasti popularizace vědy. Budou jimi vizualizace (motor), tematizace (spojka), přirovnání (volant). Pojedeme na jedničku, na dopravní značky se zatím vykašleme a pedál plynu a brzdy bude ovládat lektor. Takže cajk! :-)
Martin Hak je vypravěčem příběhů a učitelem vyprávění (Storytelling). Vede kurzy, dílny i osobní tréninky zaměřené na vyprávění nebo obecněji na práci s příběhem. Pracuje s pedagogy, knihovníky, s rodiči, s lidmi, co vedou lidi, s divadelníky, vědci, psychology, básníky, lektory či duchovními. Věří, že příběh a jeho živé vyprávění je tím nejúžasnějším dorozumívacím prostředkem a že vypravěčské řemeslo je tu pro ty, které dorozumívání zajímá víc než komunikace.
Martin Hak, storyteller, lektor
Poutavý krátkometrážní obsah stojí na prahu komunikace vědy veřejnosti a uchazečům o studium. Pojďte proniknout pod slupku tvorby, projít principy práce se sdělením a ukázat si jak na VŠCHT Praha vznikala nedávná tvorba. Vyzkoušíte si přípravu natáčení, tvorbu scénáře a základy scénografie. Nakonec si na dobrovolnících ukážeme práci se čtecím zařízením, velmi dobrým pomocníkem s tvorbou videí.
Jonáš se věnuje tvorbě obsahu pro sociální sítě VŠCHT Praha (Instagram, TikTok). Během studia se přiblížil fotce a videu. Teď hledá cesty, jak komunikovat vědecká témata a věc studia VŠ uchazečům a veřejnosti. V rámci metod komunikace rád čerpá z teorie učitelství a principů paměti a porozumění.
Jonáš Priškin, marketingový specialista, komunikátor vědy
Jak se dostat se svým výzkumem do televize? Jak na první kontakt? Kdy novinářům napsat a co je zaujme? Jak potom zvládnout natáčení reportáže nebo pozvání do studia? Jak mám mluvit? Co na sebe? A co když přijde úplně pitomá otázka? To všechno jsou témata, která probereme nejen teoreticky, ale i v praxi pomocí zábavných kamerových cvičení.
Martin Tyburec pracoval jako reportér a vědecký redaktor České televize, moderoval v Televizi Seznam. Krátce pracoval i v oddělení marketingu a PR společnosti Člověk v tísni. Vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. Nyní působí ve společnosti Advacam. Moderuje podcast Národního institutu pro výzkum rakoviny Mezi buňky.
Martin Tyburec, reportér, vědecký redaktor, moderátor
Vědecké pokusy jsou fascinující – ale jak je zachytit tak, aby to viděli i ostatní? Na tomto workshopu se naučíte, jak fotit a natáčet vědu tak, aby zaujala nejen odborníky, ale i širokou veřejnost. Probereme základní principy světla, kompozice a dynamiky záběru, ukážeme si, jak efektivně pracovat s běžnou technikou, a vyzkoušíme si jednoduché, ale osvědčené triky, které udělají vaše fotky a videa vizuálně atraktivní. Přijďte si vyzkoušet, jak přenést vědu ze laboratoře na obrazovky!
Jan Havlík je anorganický chemik a nadšený popularizátor přírodních věd. V současnosti působí na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze a na Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. Věnuje se vzdělávání budoucích i současných učitelů chemie, popularizaci vědy a práci s talentovanou mládeží. Dlouhodobě spolupracuje s redakcemi vědy v Českého rozhlasu a České televize a je členem redakční rady časopisu Vesmír. Ve volném čase se věnuje fotografování a možnostem využití 3D tisku.
Jan Havlík, anorganik, popularizátor, pedagog, redaktor, fotograf
Jak mluvit o složitých vědeckých tématech tak, aby jim lidé rozuměli – a ještě je to bavilo? V tomto workshopu se podíváme na to, jak zaujmout publikum a přiblížit vědu pomocí příběhů, přirovnání a propojení s hudbou, výtvarným uměním či jinými nečekanými souvislostmi. Ukážeme si, jak využívat přirovnání, vyprávění a humor, abychom udrželi pozornost posluchačů. Přijďte se inspirovat, jak svou práci nejen prezentovat, ale také sdílet způsobem, který si lidé zapamatují.
Martin je členem skupiny těžkých iontů na experimentu ATLAS v CERNu a zkoumá hmotu, která existovala krátce po Velkém třesku. Vedle výzkumu se věnuje také popularizaci vědy. Působí na Univerzitě Karlově v Praze, kde získal doktorát z částicové fyziky. Dříve pracoval jako postdoktorand na University of Illinois a na Columbia University v New Yorku. Má zkušenosti s organizací astronomických škol, přednáší studentům i široké veřejnosti. Spoluzaložil projekt Science to Go, který přibližuje vědecká témata formou krátkých přednášek, a stojí za programem The Big Bang Stage na festivalu Colours of Ostrava.
Martin Rybář, částicový fyzik, popularizátor vědy